Saturday 2 October 2010

Book 3, chapter 6, paragraph 20

[De la richesse commerciale, Sismondi, 1803, Original, 324-325]

   Les Français sont trop épuisés par leurs pertes récentes, pour pouvoir employer si loin d’eux des capitaux très considérables, sans que la production intérieure en souffre. Cependant il y a lieu de croire que la liberté du commerce donnerait une très grande activité à notre navigation dans les Indes, sans que le capital national en souffrit beaucoup. Dès que l’on saurait en Europe, que l’on pourrait faire de Brest, de Nantes, de l’Orient, de Saint-Malo, des armements particuliers et indépendants pour l’Inde; des capitalistes Anglais et Hollandais, qui ne peuvent négocier en droiture avec ce riche pays, viendraient s’établir dans ces diverses villes, et y faire des chargements sur fonds français, le seul qui les mit à couvert des vexations des Compagnies de leur nation, pour participer à un commerce, qui en raison du monopole, donne aujourd’hui à ce que l’on assure, des bénéfices de deux et trois cents pour cent. La navigation française serait animée par leurs capitaux, avantage qu’on doit considérer sous son rapport militaire, autant que sous son rapport économique; leurs richesses se répandraient dans les ports qu’ils viendraient habiter, et la France profiterait bientôt assez de leurs économies, pour pouvoir se passer d’eux.

[Translation]

   The French merchants are too exhausted from their recent losses, to be able to employ large capitals at such a distance without sacrificing the home production. However, there is good reason to believe that free trade would give great activity to our shipping trade with the Indies, without sacrificing so much of the national capital. If it were known in Europe that Brest, Nantes, Lorient, and Saint-Molo could be turned respectively into private and independent shipping companies for India, it would not be long before the English and Dutch capitalists who cannot trade at first hand with that rich country come to these various cities to operate their business, and to load their cargos onto ships of French nationality there. This is the only way for them to escape being tramped by the companies of their countries, for participation in a trade which, due to the monopoly, gives 200 or 300 per cent of profit to those allowed to enter there today. The French shipping trade would be animated by their capitals, and this should be considered as an advantage in military as well as economic terms. Their wealth would spread all over the ports where they would come to be established, and France would soon gain too much from their economic activities to dispense with them.